Kleding kopen voor een spetterend evenement, de tags instoppen en de volgende dag terugbrengen naar de winkel is al jaren de strategie van zuinige shoppers. Vandaag de dag doen mensen het alleen nog maar voor de ‘gram’.

Volgens een onderzoek in opdracht van het creditcardbedrijf Barclaycard geeft bijna een op de 10 Britse shoppers (9%) toe kleding te kopen om alleen maar een foto te maken op sociale media. Nadat de “outfit van de dag” online is, wordt het teruggestuurd naar de winkel.

Met een retourpercentage van 9 procent zijn we in Nederland Europees koploper in het terugsturen van pakketjes. De helft daarvan bestaat uit kleding, zo blijkt uit recent onderzoek van pakketdienst DPD.

Zalando heeft hiervoor sinds kort een oplossing bedacht. Met een opvallend groot label voorzien van de tekst ‘do not remove this tag’ wil Zalando voorkomen dat kleding gedragen en vervolgens toch teruggestuurd wordt. Hiermee proberen ze het aantal retourzendingen van kledingstukken terug te dringen.

Lees verder op: https://qz.com/quartzy/1354651/shoppers-are-buying-clothes-just-for-the-instagram-pic-and-then-return-them/