Onlangs zijn wij (Iwan Hemelaar & Anthonny van den Bekerom) samen met een docentenpoule naar GoSpooky geweest om onze kennis bij te spijkeren en up-to-date te blijven op het gebied van social media. Zo hebben wij uitleg gekregen hoe zij denken over social-first en (het opkomende) social commerce. Wil je hier meer over weten? Lees dan snel onze blog hieronder!

Tiktok on the clock!

Om onze kennis ook actueel te houden heeft Liam ons een casus presentatie voorgelegd waarin te zien was hoe de denkwijze van GoSpooky is tijdens een project, waar zij rekening mee houden en hoe zij een project aanpakken. In dit geval ging het over social commerce! Iets wat steeds meer zich afspeelt in de US en China en waar een opmars dreigt aan te komen in Nederland.
Super interessant om hierop voor te lopen natuurlijk en met deze trend mee te gaan. Onlangs is er een presentatie geweest van TikTok over de nieuwe functies die eraan zitten te komen. Een van deze updates was dat Tiktok meer gaat doen op het gebied van social commerce. Ze willen het de gebruiker makkelijker maken door ook aankopen te kunnen doen, niet alleen vanuit de app maar ook in de app. Zo hoeft de gebruiker niet naar een externe site om de aankoop af te ronden. In deze specifieke case willen ze Tiktok als medium gebruiken om het merk bespreekbaar te maken. Zo creëren ze dan niet alleen eigen content, maar doelen ze ook op user generated content.

Zo werd er ook inzicht gegeven in hoe “Challenger brands” zoals Gymshark, Bolding of Oatly groot zijn geworden via social media en welke sociale drijfveren en strategiën ervoor zorgen dat deze merken kunnen concurreren met markgiganten zoals Nike, Gillet of LactoFree.

Shoppen is tegenwoordig namelijk een social experience. Zo quoteerde Liam dat het koopgedrag van consumenten is geschift van “Give me what I want” naar “Tell me what I should buy”. In plaats van producten ontdekken via Google, internet of winkel hebben we steeds meer te maken met een “Discovery based social consuming journey” waarbij consumenten via social media juist nieuwe producten ontdekken, aanbevolen krijgen en hun aankoop keuze laten goedkeuren. Merken moeten dus hun contactmomenten met consumenten en de rol van social media heroverwegen als zij voorop willen blijven.

 

Nieuwe route om te bewandelen als consument

Natuurlijk zal het gegeven “search engine” niet verdwijnen en genoeg consumenten via die weg zoekopdrachten invoeren om bij een gegeven product te komen. Wel is het, zoals we hierboven benoemd hebben, steeds makkelijker om via social media-aankopen te doen. Zo zal er ook een schifting komen in de customer journey. Waar eerst een probleem moet ontstaan voordat iemand een aankoop wil doen, geeft social media een ‘recommendation’ waarop de consument eens gaat kijken of het iets is (exploring) en hier een overweging (reviewing) op gaat doen. Dan volgen er 2 routes. Of de consument vindt het product interessant en gaat een aankoop doen (wat in de toekomst nog makkelijker kan via social commerce) of vind het product het niet waard en gaat verder in de loop van social commerce. Zo krijgt hij weer een nieuwe ‘recommendation’ en doorloopt hij de bovenstaande stappen weer opnieuw (oneindige loop).

Voorbeelden hiervan zijn zaken zoals hashtags op Tiktok: #tiktokmademebuyit, #amazonfinds of andere DIY-projecten.

AI

Artificial Intelligence krijgt hier ook een steeds grotere rol in. Waarin er in groten getale content wordt aangeboden op social media, zorgt AI ervoor dat iedereen de content te zien krijgt waar hij of zij behoefte aan heeft. Zo word je Tiktok bijvoorbeeld afgestemd op waar jouw interesses liggen. Tiktok doet dit door middel van AI en laat jou recommendations zien. Als deze niet blijken te kloppen past de software zichzelf aanhaalt deze uit jouw tijdlijn. Gebruikers zijn hier tegenwoordig zich steeds meer van bewust en proberen dit AI-patroon ook te manipuleren. Nu denk je vast dat het daardoor moeilijker wordt om op iemands tijdlijn te komen, maar niets is minder waar. Zo kom je alleen maar makkelijker bij de juiste doelgroep terecht en is de kans op aankopen (d.m.v. social commerce) veel sneller aanwezig.

Brainfood

Wat hebben we er nu eigenlijk van opgestoken? Waar we niet alleen maar specifiek geleerd hebben over social commerce of over hoe GoSpooky te werk gaat, denken we dat we overkoepelend nog iets belangrijkers hebben geleerd tijdens deze netwerkbijeenkomst. Het belangrijkste is dat we een verhelderende blik hebben gekregen op de verdiepende rollen van social media. Dat het niet alleen voor de jongere doelgroep is, dat het niet alleen maar een middel is, het is veel meer dan alleen dat! Binnen de expertise; social media veranderd alles zo snel, zijn de updates over de apps niet meer bij te houden en is het plaatsen van content met één druk op de knop zo gebeurd.

Ben jij nu benieuwd naar GoSpooky? Check dan snel hun website en bekijk wat voor toffe opdrachten zij maken!

 

 

Leave A Comment