Op de Microsoft Build-ontwikkelaarsconferentie demonstreerde Kevin Scott, hoofd technologie van het bedrijf, vandaag een AI-helper voor het spel Minecraft. Het niet-speler personage in het spel wordt aangedreven door dezelfde machine learning technologie die Microsoft heeft getest voor het automatisch genereren van software code. De prestatie laat zien hoe de recente vooruitgang in AI het persoonlijk computergebruik in de komende jaren zou kunnen veranderen door interfaces te vervangen waarbij je tikt, typt en klikt om te navigeren in interfaces waarmee je gewoon een gesprek voert.

De Minecraft-agent reageert op de juiste manier op getypte commando’s door ze achter de schermen om te zetten in werkende code met behulp van de software-API voor het spel. Het AI-model dat de bot bestuurt, werd getraind op grote hoeveelheden code en natuurlijke taaltekst en kreeg vervolgens de API-specificaties voor Minecraft te zien, samen met een paar gebruiksvoorbeelden. Wanneer een speler bijvoorbeeld zegt “kom hier”, zal het onderliggende AI-model de code genereren die nodig is om de agent naar de speler toe te laten bewegen. In de demo die tijdens Build werd getoond, was de bot ook in staat om complexere taken uit te voeren, zoals het ophalen van voorwerpen en deze te combineren om iets nieuws te maken. En omdat het model is getraind op zowel natuurlijke taal als code, kan het zelfs reageren op eenvoudige vragen over hoe je dingen moet bouwen.

Hoewel het onduidelijk is hoe betrouwbaar het systeem buiten de demo zou kunnen werken, kunnen soortgelijke trucs worden gebruikt om andere toepassingen te laten reageren op getypte of gesproken commando’s.

Microsoft heeft op basis van dezelfde technologie een AI-coderingstool gebouwd met de naam GitHub Copilot. Het stelt automatisch code voor wanneer een ontwikkelaar begint te typen, of in reactie op het commentaar dat aan een stuk code is toegevoegd. Volgens Scott is Copilot het eerste voorbeeld van wat waarschijnlijk een hele reeks “AI-first” producten van Microsoft en anderen zal worden in de komende jaren. AI bij het schrijven van code “laat je op een andere manier nadenken over softwareontwikkeling, zodat je een intentie kunt uitdrukken voor iets dat je wilt bereiken” zegt hij.

Lees verder op: https://www.wired.com/story/minecraft-ai-code-microsoft/ 

Leave A Comment