Zoals je het leest zijn dit er heel veel! In de afgelopen jaren heb ik stapsgewijs mijn LinkedIn netwerk opgebouwd, waardoor dit nu zijn vruchten afwerpt. LinkedIn is eigenlijk een zakelijke Facebook, dat met de jaren mee stevig is gegroeid.  Het kan gebruikt worden om de juiste baan of stage te vinden, verbinding te maken en professionele relaties te versterken, en leren de vaardigheden die je nodig hebt om te slagen in je carrière.  

linkedin

In het jaar 2015 heb ik op advies van een collega bij Philips een LinkedIn profiel aangemaakt. Ik wist toen nog niet echt wat de meerwaarde was van dit platform. Ik begon stapsgewijs met het volgen van collega’s uit mijn zakelijke kring, waardoor mijn netwerk groter werd.   Uiteindelijk zal je het als student moeten hebben van werkstages/bijbanen om de opening te vinden tot het bedrijfsleven en op die manier nieuwe mensen te leren kennen.  Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk een divers, en misschien een internationaal netwerk krijgt. Ik heb binnen mijn netwerk bijvoorbeeld niet alleen studenten, maar ook managers, docenten, HR-professionals en IT-engineers die bij diverse grote bedrijven als ASML, Additive Industries en Philips werken als connectie vastgelegd.  Een leuk feitje is dat mijn ex-docent in 2021 mijn verzoek tot een stageplek had gezien en een leuke stage had geregeld bij een groot bedrijf. Zonder mijn netwerk en LinkedIn was dit natuurlijk niet gelukt. 

Hoe krijg ik nou meer impressies? 

Om even terug op de op de vraag van hoe mijn LinkedIn bericht bijna 6000 impressies heeft gekregen.  Dit komt door het feit dat ik naast mijn netwerk, ook een aantal hashtags gebruik bij mijn berichten, en aandacht geeft aan het tekstuele en grafische vormgeving van een bericht. Ik heb kort aangegeven wat ik zoek en een flyer gemaakt waar ik aangeef ‘Wat’ ik zoek met in het groot ‘Gezocht, afstudeerstage’. Mensen merken mijn urgentie, waardoor het bericht 20 keer is gedeeld en meerdere bedrijven mij een aanbod doen voor een passende stage. Het doel van het bovenstaande bericht is natuurlijk om een stageplek te krijgen, maar het heeft me ook nieuwe connecties opgeleverd. 

Post booster  

Mocht het je niet lukken om meer mensen te bereiken,  dan heb je nog altijd de optie om je post te boosten, waarbij je de optie krijgt om betaald meer awareness te creëren voor je post of te aan voor meer engagement.  Tof toch? Je moet wel op voorhand wel weten welke zakelijke doelgroep je wilt targetten. Hiervoor heeft LinkedIn demografische templates beschikbaar die je kan gebruiken om de juiste specifieke doelgroep te bereiken.  

Auteur: Abishanth A. Veluppillai

Leave A Comment