Op Linkedin schreef Erick Opeka Chief Strategy Officer (CSO) at Cinedigm een interessante artikel over Netflix en de mogelijke toekomst ervan.

“Terwijl ik vandaag de resultaten van Netflix bestudeer, voelt dit meer als het begin van het einde voor het eerste hoofdstuk van Streaming dan slechts een bliepje.

“De waardepropositie van Netflix was eenvoudig: enorme hoeveelheden oogverblindend goede originele films en series, in één keer gedropt voor binge watching, 100% reclamevrij voor ongeveer 1/4 van de prijs van een basis kabelpakket.

Om deze “eenvoudige” waarde te kunnen bieden, moest Netflix geld uitgeven. En veel uitgeven. Vorig jaar gaf Netflix 9 miljard dollar uit aan inhoud om dit model te ondersteunen voor een enkele streamingdienst met 200 miljoen abonnees. Om dat in context te plaatsen, Paramount gaf 8,6 miljard dollar uit om 170 verschillende kanaaleigenschappen te bedienen, inclusief Paramount+, die in totaal 700 miljoen kabel- & digitale abonnees bereiken.

Dus waarom voelt dit aan als “het einde van een tijdperk?” Omdat voor mij dit uitgavenniveau, samen met het release model, veel weg heeft van dezelfde subsidiëring die ons belachelijk goedkope Uber en Lyft ritten, AirB&B’s, Bird scooter reizen, Blue Apron maaltijden, onbeperkte Moviepass films, en een berg van ongebruikte Groupon aanbiedingen bracht. Vorig jaar had de New York Times het over VC’s en goedkope junk bonds die een onhoudbare “millennial lifestyle economie” aanwakkeren. Nou, het waren niet alleen millennials – het waren wij allemaal.

Spoel door naar vandaag, en die subsidies zijn snel aan het verdwijnen. Een Uber naar de luchthaven tijdens een piek kost je $100 dollar, AirB&B’s kosten en toeslagen voegen 30-50% toe aan een boeking, en veel andere bedrijven die ik noemde zijn dood of kunnen dat net zo goed zijn. Ik heb al jaren geen Blue Apron reclame meer gehoord op een podcast.

Ik zeg niet dat Netflix dood is. Maar om te concurreren met gediversifieerde, conservatieve modellen, zullen de dingen die we leuk vonden aan Netflix waarschijnlijk een verre herinnering worden, omdat met schulden gevoede groeisubsidies niet duurzaam zijn. Het volume van nieuwe releases zal moeten dalen, en de inhoudsmix zal dollar cost averaged down worden met meer reality shows en minder prestige drama’s en films. Binge-drops zullen minder en minder frequent worden. Prijzen zullen moeten stijgen, of kijkers zullen moeten leven met advertenties als ze zich het premium tier niet kunnen veroorloven. En om een tweet te citeren die ik vandaag zag, de nieuwe focus op het delen van wachtwoorden maakt vandaag “een slechte dag voor je ex-zwager”. Gezien het feit dat 56% van de huishoudens minder dan $75k per jaar verdient bij een inflatie van 8%, verwacht je veel downgrades als ze een advertentie-ondersteunde tier lanceren.

Wat dit pijnlijk maakt als consument is dat Netflix zo lang een de facto monopolie had dat dit model ons nieuwe geboorterecht leek. En de studio’s waren zo gevangen in een Innovator’s Dilemma, dat ze bijna het hele verdomde ding afgestaan aan Netflix. Als iemand die een paar honderd titels licentie gaf aan een klein experiment genaamd “Netflix Watch Now” in 2007, was ik stomverbaasd dat het meer dan een decennium duurde voor er een geloofwaardige concurrent op het toneel kwam.

Hoewel Netflix niet meer de moloch is die het was, is het nog steeds een formidabel platform. Maar misschien zien we het budgetbewuste Zazlavian model voor streaming de norm worden. De tijd zal het leren.”

Vertaald vanuit: https://www.linkedin.com/posts/erickopeka_as-i-pore-over-the-netflix-results-today-activity-6922397344499998720–Lha/ 

Leave A Comment