Tijdens de week van 28 November tot 2 December is het Practoraat Interactieve Technologie naar de Immersive Tech Week geweest. Hier hebben wij ons mogen verdiepen in XR de mogelijkheden hier van, ook voor bijvoorbeeld het onderwijs!

The future of education – Spacebuzz

SpaceBuzz is een nieuwe manier om te leren. Als een astronaut de wereld zien en een nieuwe blik op de aarde krijgen. De spacebuzz is een raketvoertuig van ongeveer 15 meter lang die dus voorzien is van AR/VR technologie. In het raketvoertuig zitten kinderen die doormiddel van een VRbril dus een geheel nieuwe experience krijgen. Zo beweegt het voertuig ook terwijl zij alle beelden zien. Een echte virtual reality raket dus.

Fotobron: UnityNU via Youtube

Spacebuzz is een non profit organisatie die wordt geleid door ESA . Een aantal jaar geleden werd er gevraagd hoe je kinderen het ‘overview’ effect kan laten beleven wat astronauten zien wanneer zij zich in de ruimte bevinden. Zodat wanneer zij de aarde zien zij zich realiseren ‘’dit is het’. Dit is alles wat er is, als we dit verpesten is het allemaal over. Dus toen hebben zij een ‘raketschip’ gebouwd. Op school krijgen de studenten een soort ‘pre flight program. Hier leren ze over de ruimte alsof zij echt een astronaut worden voordat zij op het raketschip gaan. Als ze hiervoor ‘slagen’ mogen ze op het raketschip! Met behulp van een VR headset worden ze in de ruimte ‘gelaunched’. Hier krijgen ze enorm veel informatie over de ruimte maar ook over de aarde! Ze gaan zo scholen af voornamelijk in Nederland.

De reacties van de kinderen op het raketschip zijn erg enthousiast. Ze vonden het geweldig en mooi om te zien. Je kan ook echt zien dat de kinderen verheugd zijn op dit ‘uitje’ ookal is het letterlijk voor hun schoolgebouw.

Serious games zijn overal, maar volgens Louwerse is alles nog steeds ouderwets en wordt het niet genoeg verspreid.  Louwerse vindt dat AI/VR/AR echt meer onderzocht moet worden betreft het onderwijs. Hij wilt niet dat het huidige systeem per se vervangen wordt maar in belang van de jeugd en leren zou het op zijn minst onderzocht mogen worden, zodat we de voordelen weten.

Stel je voor dat leren leuk is, dat elk kind graag wilt leren, dat de kwaliteit van leren overal gelijk was. Wat als educatie leuk kan zijn? Omdat het immersive is?

Max Louwerse had het over hoe in Nederland veel ruimte is voor vooruitgang. Een boek lezen is vaak saai, we weten dat kinderen het niet onthouden. Er zijn veel verschillende leerstijlen maar die hebben niet zoveel effect als helaas gewenst is. We zitten in een tijd waar alles gedigitaliseerd is, dus notities maken op de laptop is dan net zo makkelijk. Maar een notitie met de hand schrijven werkt dan weer beter voor het onthouden.

Volgens Louwerse is kwaliteit van het onderwijs erg belangrijk. Hoe ziet de toekomst van educatie eruit? VR en serious games moeten echt meer onderzocht worden. Wat zijn de voordelen en nadelen? Kan je serious games maken die leuk en leerzaam zijn? Kan je de vooruitgang meten Collaboratieve environments hebben veel meer nut dan alleen in VR leren. En al zeker veel meer dan traditioneel leren uit een lesboek.

Koji’s Quest

Koji’s quest is een serious VR game die cognitieve functies traint. In Koji’s quest zijn er verschillende games die neuroscientific insights combineerd met gamification zodat mensen zo belangrijke cogntieve functies kunnen trainen tijdens het gamen. Het is dus gericht op revalidanten van hersenletsel of andere hersenaandoeningen, cognitieve problemen, etc.

Fotobron: Koji’s Quest via Zorginnovatie

De speler komt op een  mysterieuze planeet met Koji, de virtuele hulp companion. De speler is daar ‘gecrasht’, waardoor die werelds ‘Tree of life’, de hoofdbron van energie, leeg geworden is. Door games en activiteiten die steeds moeilijker worden te completen breng je de boom weer tot leven. Die boom die tot leven komt is een metafoor1 voor de spelers brein die constant aan het verbeteren is.

In Koji’s Quest zijn er enkele games die allemaal door wetenschap worden ondersteund. Zo zorg je er bijvoorbeeld voor dat in een van die games, Mystical Lake, je alle vissen van het meer moet voeren. Hoe doe je dit? Door te multitasken, prioritiseren en ‘split second’ keuzes te maken. Dit spel is op 3 neuropsychologische paradigma’s gebaseerd: de card sorting test, set shifting ‘’go/no go taken’’. De andere spellen zijn weer gebaseerd op bijvoorbeeld plannen, visueel ruimtelijk-redeneren maar ook lange en korte termijn geheugen. De gebruiker wordt ook constant aangemoedigd op een positieve manier.

Op het moment heeft Koji’s Quest 6 verschillende games binnen dit spel waarbij verschillende cognitieve ‘trainingen worden aangepakt op een leuke en aanmoedigende manier om zo herstellen leuker en hopelijk makkelijker te maken.

IV4XR

Een project voor automatische gebruikerstests van XR applicaties. Op het moment is dat erg veel werk maar dit project gaat ervoor zorgen dat daar in de toekomst niet meer zo veel tijd en geld in gestoken hoeft te worden. Met AI simuleert het user input en kan met een emotie model ook inschatten hoe een gebruiker zich erbij zou voelen. Zo kan je dus feedback krijgen op je projecten, geautomatiseerd. Het is een veelbelovend open source project, maar het is op het moment nog niet klaar voor gebruik.

Pimax portal

Pimax is bezig met het ontwikkelen van de Portal, dat is een alles-in-één Android-apparaat die je kunt gebruiken als handheld console zoals de Nintendo Switch, als stand-alone VR, PC VR, PC-Gaming en living room entertainment hub. Het is echt een alles-in-één oplossing.

De Portal is momenteel nog niet beschikbaar voor consumenten, maar het is een van de meest veelbelovende nieuwe producten die op dit moment in ontwikkeling is. De Portal biedt een indrukwekkende reeks van functies, waaronder een 4K-scherm, een Snapdragon 855-processor, 8 GB RAM en 256 GB opslagcapaciteit.

Het zal ongeveer 300 euro gaan kosten exclusief VR-bril. Dit is echt een heel goede prijs voor de prestaties die je ervoor terugkrijgt. Met het apparaat kun je allerlei verschillende manieren van gamen uitproberen, waardoor het een goede keuze is voor mensen die verschillende game stijlen willen uitproberen.

Het is ook handig voor mensen die verschillende manieren van entertainment willen uitproberen. Je kunt het gebruiken als een handheld console, als een VR-apparaat, als PC-Gaming-apparaat en als een living-room-entertainment-hub. Het is een echt alles-in-één apparaat dat je kunt gebruiken voor al deze verschillende doeleinden.

Kortom, het alles-in-één Android-apparaat die je kan gebruiken als handheld console zoals de Nintendo Switch, als stand alone VR, PC VR, PC Gaming en living room entertainment hub is een echt revolutionaire nieuwe technologie die op dit moment in ontwikkeling is. Het biedt een indrukwekkende reeks van functies en het is ook nog eens betaalbaar. Het is een echt alles-in-één apparaat dat je kunt gebruiken voor verschillende doeleinden.

 Al in al was het een interessante en inspirerende week bij Immersive Tech Week1 We hebben veel nieuwe dingen gezien en ook wat dingen mogen uittesten.

Auteurs:
Evaluna van Dongen & Teun Spithoven
stagiair Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg

Leave A Comment