De 2e editie van de Marketing Technology Day in het conferentiehotel Kontakt der Kontinenten in Soesterberg door het bedrijf MarketingGuys. Het evenement werd vorig jaar bezocht door 120 bezoekers, en dit jaar met een groei van 50 bezoekers al 170 bezoekers. Er vinden 5 verschillende lezingen plaats verdeeld over twee ‘how-to sessies’. Hierdoor is het een breder inzicht te krijgen omtrent marketing technology en deze ook te kunnen implementeren binnen het bedrijf.

Marketing en sales alignment
AFAS Software was aanwezig. De lezig werd verzorgd door Jop Hessel, online marketeer. Bij AFAS Software is het Budget Authority Need en Timeframe Model (BANT-model) de kwaliteit van het plannen van de afspraken.
Naast het BANT-model wordt er marketing automatisation toegepast door de Tofu, Mofu en Bofu funnel. Dat betekent dat er een Top, Middle en Bottom is in het proces. Dit gaat van een call-to-action naar een landingspagina en vervolgens naar de bedankpagina. Dit relateert zich aan lead nurturing waardoor het marketing-team de afspraken binnenhaalt en deze kwalificeren voordat het wordt doorgegeven aan het sales-team. Met lead nurturing wordt er een doorlopend en relevant dialoog met de prospects gecreëerd. De leads ziet AFAS terug binnen Google organic, waarvan 1/3 een cost per click is.

Om te bepalen werkt AFAS met een vismodel binnen het team commercie. Elk soort vis heeft een waarde in euro’s en het aantal leads. Hoe duurder een vis, hoe langer het voortraject van de klant is. Om dezelfde fouten te voorkomen wordt na elk bezoek feedback doorgevoerd door middel van het BANT-model.
Daarnaast is er ook nog een contentplatform waar how-to’s, whitepapers en onderzoeken worden gedeeld. Deze informatie is bestemd voor iedere buyer persona van AFAS.

Mobile Display Advertising
Een andere lezing was van het Oostenrijkse Toeristenburo van Mirjam Hoogerman, Marketing Manager bij Austrian National Tourist Office en Viktor Wubbe, Managing Director bij MIBTL Media B.V en is specialist in mobile advertising.

De hoofdvraag vanuit het Oostenrijkse Toeristenburo was: “Is de wintersportende Nederlander te enthousiasmeren voor een zomervakantie in Oostenrijk?” Om deze vraag te beantwoorden is MIBTL ingeschakeld. Er is in eerste instantie gekeken naar waar de doelgroep zich bevindt tijdens de wintersport. Daarna werd language targeting ingevoerd om alle apparaten te zoeken met alleen de Nederlandse taal instelling, waardoor uitsluitend toestellen bereikt worden waarvan de SIM origineel Nederlands was. Ook werd er gekeken of er Nederlandse apps zoals AD, Buienradar, Nu.nl, de Telegraaf etc. waren geïnstalleerd om zekerder te zijn van de juiste doelgroep.

Vanuit daar werd er besloten om Reach Media Display in te zetten. Het moment waarop de wintersportende Nederlander terug was van vakantie een mobiele advertentie uit te sturen door functies als wipe creative, shake creative, 360 graden video en cubes te gebruiken. Bijvoorbeeld: bij shake creatieve zag de gebruiker vallende sneeuw met het Oostenrijkse Toeristenburo logo, waarbij het winterlandschap omtoverde naar een zomerlandschap na het schudden.

Wilt u dit zelf testen? Scan dan met uw camera de onderstaande QR-codes.

Deze blogpost is geschreven door Esmee Li.