Op de Smart City Expo in Barcelona komen overheden, bedrijven en betrokken samen om van en met elkaar te leren over ontwikkelingen op het gebied van Smart Cities. Vanuit Fontys Hogescholen hebben Maziar Tahbasemi en Pauline Schepers de beurs bezocht. Zij delen graag hun kennis in deze blog.

Simpel is ook slim

Op de beurs viel het direct op dat slechts een handvol standhouders een ingewikkelde technische oplossing promootte. Veel aanwezigen hadden juist hele eenvoudige oplossingen, die juist vanuit hun eenvoud en laagdrempelige implementatie Smart genoemd kunnen worden. Veel hiervan was ook al daadwerkelijk geïmplementeerd maar sommige ontwikkelingen bevonden zich nog in prototype fase.

Een voorbeeld van een slimme geïmplementeerde oplossing is het voorbeeld in Berlijn: Giesdenkiez
De beschikbare data van de bomen werd gecombineerd met weerdata. Daarbij werd de ideale verzorging van bomen als formule toegevoegd en verwerkt in een app voor inwoners. Op dit platform kunnen inwoners heel eenvoudig zien welke bomen op welk moment behoefte hebben aan water. Ze kunnen dan zelf de gieter pakken en de bomen in de buurt verzorgen + in de app aangeven dat ze dit hebben gedaan. Dit voorbeeld is heel eenvoudig opgezet en in gebruik. Daardoor is het gemakkelijk te implementeren en een groot succes met impact.

 

Toch veel vendor – lockins

Ondanks het feit dat Fiware met een grote stand aanwezig was, waren er toch nog veel standhouders die hun eigen oplossing inclusief vendor lock-in promootte. Fiware is een Europees initiatief om data te standaardiseren. Het wil ervoor zorgen dat alle databronnen in eenzelfde taal geschreven zijn: Als iedereen lego gebruikt kun je gezamenlijk een kunstwerk bouwen. Nog beter is als de legostukjes herbruikbaar zijn zodat je me elkaars blokken kan bouwen. Echter, door als organisatie met een eigen systeem in eigen code te werken maak je dit stuk samenwerking en revolutie onmogelijk. Lego en Knecks werken eenmaal niet samen.

Eén van de voorbeelden van eigen standaarden is een partij die sensoren aanbiedt. Deze slimme sensoren communiceren goed met elkaar en kunnen dus een goede oplossing voor een vastgoedpartij of gemeente zijn. Sterker nog, met een redelijke prijs-kwaliteit verhouding en goede consultancy kan het aantrekkelijk zijn om voor dit systeem te kiezen. Echter, wil je vervolgens samenwerken en de data en sensoren connecten met een ander systeem, dan is dit onmogelijk. Hopelijk hebben deze aanbieders de grote FiWare stand ook gezien en zijn ze geïnspireerd geraakt.

 

Mobiliteit blijft hot topic

Veruit de meeste stands op de beurs hadden iets te maken met mobiliteit: Van zelfrijdende elektrische busjes tot slimme fietsenstallingen. Alleen al qua charging oplossingen waren er een stuk of 5 stands die een revolutionaire oplossing hebben voor de grootste uitdaging bij elektrische auto’s: De oplaad tijd. Daarnaast waren zelfrijdende (en zelfvliegende) voertuigen als demo aanwezig. Natuurlijk heeft groene deelmobiliteit ook aandacht gekregen. Van fietsen tot elektrische step. Daarbij blijft het een uitdaging dat deelmobiliteit vaak op een platform werkt. Als consument wil je echter de dichtstbijzijnde optie. Kijkende naar de deelfiets hebben we in Barcelona wel 10 verschillende aanbieders gezien. De consument maakt het over het algemeen niet uit of de fiets van X of Y is, als die maar dichtbij beschikbaar is en vlakbij de plek van bestemming gedropt kan worden. Momenteel moeten inwoners van Barcelona veel verschillende apps installeren. Donkey Republic biedt daar bijvoorbeeld al een oplossing voor door op 1 app meerdere aanbieders te koppelen. Maar ontwikkelaars staan niet stil en blijven ontwikkelen om het voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Zo heeft Mastercard een fiets met daarin een betaalterminal ontwikkeld. Er is geen app nodig voor gebruik, je hoeft alleen je betaalkaart maar te gebruiken. Ideaal voor een boost in het gebruik van groene deelmobiliteit!

Samenwerken versnelt innovatie

Een aantal innovaties op het gebied van Smart Cities die werden aangeboden hebben nog een lange weg te gaan van prototype naar realiteit. Dat heeft soms te maken met de technologische of ethische uitdagingen. Vaak heeft het ook te maken met uitdagingen op het gebied van regelgeving: Regelgeving loopt achter op veel innovatieve ontwikkelingen. Deze moeten vervolgens wachten op regelgeving (denk aan de zelfrijdende auto). Een andere grote factor waarvan innovatie afhankelijk is, is de gehele keten van een proces. Er waren veel aanbieders met oplossingen die niet alleen kunnen zorgen voor de oplossing maar hiervoor moeten samenwerken met andere partijen in de branche. Dit geldt bijvoorbeeld voor innovatieve oplossingen van snelladen, waarbij auto fabrikanten de accu anders moeten plaatsen. Een ander voorbeeld dat veel indruk op ons heeft gemaakt is de oplossing van herbruikbare verpakkingen. De oplossing van Go zero waste zorgt ervoor dat je met een app een plastic herbruikbare schone verpakking in bruikleen krijgt. Deze gebruik je in de levensmiddelenwinkel voor bijv. je rijst en pasta, zodat de plastic stuks-verpakkingen uit de schappen kunnen verdwijnen en plaats kunnen maken voor bulk-verpakkingen. Samenwerking met supermarkten gaat wellicht nog wel lukken, maar wat deze organisatie over het hoofd ziet is dat ze ook afhankelijk zijn van producenten: merken. Een merk dat flink investeert in imago en branding doet dit natuurlijk ook deels via verpakking. Gaan zij akkoord met innovaties als Go zero waste? Of houden ze dit middels een lobby tegen? Kortom: als ontwikkelaar van innovaties moet je goed nadenken waar je van afhankelijk bent en deze hele keten meekrijgen.

 

Maziar Tahmasebi en Pauline Schepers zijn verantwoordelijk voor de minor Smart Cities bij Fontys Hogescholen. Zij bieden studenten een programma waarbij studenten leren met data om te gaan en innovaties in complexe uitdagingen in het publieke domein te realiseren.

Leave A Comment