Snap Inc.[i]. Is het moederbedrijf van de bekende app Snapchat[ii], die door veel jongeren wordt gebruikt. Snapchat is een app waarmee je foto’s naar elkaar stuurt die je maar tijdelijk kan zien. Het unieke aan de app is dat ze de eerste waren met filters, achtergronden en AR-effecten.

Deze effecten zijn bijvoorbeeld gezicht veranderingen en de mogelijkheid om objecten op je gezicht te zetten. Daarnaast hebben ze ook Lens-Studio[iii]. Een programma ontwikkelt voor het maken van AR-effecten voor snapchat. Ook hebben ze een smartbril ontworpen: Spectacles 3[iv] die 3D beelden maakt voor AR-toepassingen.

Toepassing in het onderwijs

De AR technologie van Snap Inc wordt voornamelijk gebruikt voor content creation, denk aan het uitproberen van modestukken in AR, het opnemen van videos en afbeeldingen met AR-projecties (Paine, 2022). Maar AR kan ook voor serieuze toepassingen gebruikt worden, van medische training tot veiligheid (Okumonko, 2021).

Maar hoe kan AR (waaronder deze nieuwe aangekondigde technologieën uit het artikel) toegepast worden binnen het onderwijs?

In het artikel wordt als eerste Lens Cloud genoemd: dat zijn puur verbeterde performance updates. Die zorgen ervoor dat de AR-technologie sneller en grootschaliger ingezet kan worden, waaronder ook de service om met meerderen tegelijkertijd in dezelfde AR-ervaring te interacteren.

Het artikel kondigt ook performance updates aan die de kwaliteit van de graphics verhogen, zoals Ray Tracing.

Al deze updates laten wel zien dat AR al lang niet meer in de kinderschoenen staat. Al met al is AR ondertussen een stuk meer volwassen technologie geworden dan drie jaar terug. Dat AR klaar is voor gebruik in het onderwijs is iets dat zeker is.

Hoe kan deze technologie ingezet worden voor in het onderwijs?

Onderzoek naar de inzet van AR binnen het onderwijs is al langere tijd bezig, en Maryville University heeft de toepassingen als geen ander goed weten te formuleren (Maryville University, z.d.).

De voordelen van AR binnen het onderwijs worden genoemd:

Student engagement and interest: De belangstelling van leerlingen stijgt als ze de kans krijgen om zelf educatieve inhoud te creëren. Met AR-technologieën kunnen ze inhoud aan het leerplan toevoegen, virtuele werelden creëren en nieuwe interesses verkennen.

Learning environment: Klassen met AR kunnen studenten helpen meer betrokken te raken. Een interactieve leeromgeving biedt mogelijkheden om hands-on leerbenaderingen te implementeren die de betrokkenheid kunnen verhogen, de leerervaring kunnen verbeteren en studenten nieuwe vaardigheden kunnen laten leren en oefenen.

Content understanding: Een gebrek aan kwalitatief hoogstaande content gericht op educatie, in plaats van entertainment, is een opgemerkt punt van zorg onder docenten die aarzelen om augmented reality te gebruiken in het onderwijs. De bestaande AR-technologie stelt leerkrachten echter in staat om zelf meeslepende educatieve ervaringen te creëren om ervoor te zorgen dat hun leerlingen de inhoud van het lesprogramma begrijpen.

Collaboration: Omdat AR-inhoud digitaal is, kan hij gemakkelijk worden gedeeld. Een groep leerkrachten kan bijvoorbeeld samenwerken met hun leerlingen om de inhoud voortdurend te verfijnen. Een leeromgeving waarin wordt samengewerkt, zorgt voor een grotere motivatie bij leerlingen om te leren, omdat ze actief betrokken zijn bij het creatieproces van educatieve content.

Memory: AR is een uitstekend hulpmiddel om lessen tot leven te brengen en leerlingen te helpen essentiële details te onthouden. In plaats van alleen foto’s op een projector te tonen over het leven in het koloniale Amerika, kan een leraar bijvoorbeeld AR-technologie gebruiken om memorabele interactieve verhalen te maken.

Sensory development: AR-technologie kan leerkrachten helpen bij het opstellen van lesplannen met multisensoriële ervaringen. Leerlingen hebben baat bij meeslepende virtuele content met een ervaringsgerichte leerstijl, waarbij leerlingen fysieke activiteiten uitvoeren in plaats van naar een demonstratie te kijken. Deze aanpak kan helpen bij de zintuiglijke ontwikkeling.

Cost-effectiveness: De kosten van AR-apparatuur worden vaak genoemd als een barrière voor de adoptie. Maar aangezien het smartphonegebruik onder jonge Amerikanen blijft toenemen en smartphones al zijn uitgerust met de hardware die nodig is om AR-apps te draaien, is augmented reality in het onderwijs steeds kosteneffectiever te implementeren. Bovendien kan AR de onderwijskosten verlagen door dure tekstboeken te vervangen.

Vervolgens worden een aantal voorbeelden genoemd:

Math: AR tools can help teachers create engaging and educational math content that sparks students’ curiosity, helping them achieve academic success. Smartphone AR app Photomath allows students to scan a math problem from a physical worksheet, then virtually walks them through calculation steps using animation. AR apps can also help students understand mathematical concepts through visualization and interactive 3D models. For example, the Merge Cube enables students to hold, view, and rotate a virtual cube, offering an interactive way to learn about geometry.

Chemistry and biology: With AR apps, teachers can help make learning about science more engaging through interactive lessons. By combining AR elements, videos, and animation, teachers can aid students in their scientific inquiries. For example, Chem101 AR helps students to understand complex compounds such as acids and oxides. Through special cards, students can virtually modify molecular structures and create new substances.

History: Teachers can take advantage of AR tools to help students experience history interactively. Tools such as 360Cities and Timelooper enable virtual visits to sites worldwide to teach about cultural and historical perspectives. At museums and historical sites, students and teachers can use their smartphones to access AR apps that provide additional information and context about historical pieces on display.

Coding: A key benefit of AR technology is that it allows students to get involved in the process of developing lesson plans in collaboration with teachers. Teachers can also use platforms to develop coding lesson plans with AR technology. For example, Tynker provides teachers with tools to teach coding for video games. It also allows students to build AR classroom projects.

Het artikel gaat nog verder en beschrijft de toepassingen voor in het hoger onderwijs. Van toneel en geschiedenis tot technologie en geneeskunde.

Conclusie

Mensen die nieuw zijn met AR kunnen vaak nog vraagtekens trekken bij de vraag of het toegepast kan worden binnen het onderwijs. Maar anno 2022 lijkt het antwoord duidelijk: AR toepassingen binnen het onderwijs staan volop in bloei.

De aangekondigde AR updates van Snap Inc. zijn een extra bevestiging van dit antwoord. Het zijn mooie toevoegingen aan een AR-in-education tour de force dat erop lijkt niet te eindigen binnen de nabije toekomst.

Geschreven door:

Jelle Bekkers, Brian Vullers en Bart Blaak van Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg

[i] https://www.snap.com/nl-NL

[ii] https://www.snapchat.com/nl-NL

[iii] https://ar.snap.com/lens-studio

[iv] https://www.spectacles.com/nl/

 

 

4 Comments

  1. Bart Blaak 16 mei 2022 at 17:46 - Reply

    “Maar hoe kan AR (waaronder deze nieuwe aangekondigde technologieën uit het artikel) toegepast worden binnen het onderwijs?”
    Dit artikel wordt bedoeld: https://www.emerce.nl/wire/snap-inc-kondigt-nieuwe-augmented-realitytools-camerafuncties-jaarlijkse-partner-summit

    De bronnen die niet tussen de footnotes staan:

    Paine, J (2022) 10 Real Use Cases for Augmented Reality. Inc.com. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://www.inc.com/james-paine/10-real-use-cases-for-augmented-reality.html

    Okumonko, J (2021, 24 mei) 10 Cool Applications of AR Technology in Everyday Life. Make Use Of. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://www.makeuseof.com/cool-applications-of-ar-technology/

    Maryville University (z.d.), Augmented Reality in Education: Interactive Classrooms. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://online.maryville.edu/blog/augmented-reality-in-education/#:~:text=In%20higher%20education%2C%20augmented%20reality,visualize%20and%20understand%20challenging%20subjects

  2. Joel de Bruijn 19 mei 2022 at 18:25 - Reply

    Heeft Snap al een onderscheid tussen consumenten accounts en werk/school accounts?
    Of werkt hun technologie ook lokaal op het device zonder inlog?
    Anders krijg je dezelfde problematiek bij het Oculus platform van Meta.

    • Bart Blaak 23 mei 2022 at 00:53 - Reply

      Snap’s platformen werken ook alleen met accounts.

      Het verplichten van het hebben van een Facebook account voor het gebruik van een Meta VR headset is inderdaad iets waar ophef over is. Het verschil tussen geen ophef bij Snap en wel ophef bij Facebook zit mogelijk in dat het vertrouwen van Facebook over het algemeen lager is dan die van Snap, vanwege Facebook’s privacy breuken in het verleden.

  3. Joel de Bruijn 24 mei 2022 at 04:19 - Reply

    Reputatie kan verschillen inderdaad!
    Weet je of Snap toestaat ‘school of werk’ accounts te maken?
    En verwerkersovereenkomsten afsluit met bedrijven / onderwijsinstellingen?

Leave A Comment