Op woensdag 19 december werden wij als groep studenten van de minor Digital Marketing van Fontys Hogeschool hartelijk ontvangen bij RIFF in Den Bosch.

Roos Merkus, online advertising consultant, trapte de dag af door wat te vertellen over Google Ads. Zij vertelde onder andere over mogelijkheden om relevante zoekwoorden te bepalen, hoe je een goede advertentie opzet en gaf hierbij praktische tips. Om goede zoekwoorden te bepalen is het handig om gebruik te maken van hulpprogramma’s, zoekwoorden te thematiseren en natuurlijk je gezonde verstand te gebruiken. Bij het maken van een advertentie is het belangrijk dat je benadrukt wat je uniek maakt, minimaal één zoekwoord toevoegt, je landingspagina goed afstemt met je advertentie en het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je relevant bent voor de zoeker. Ook is het mogelijk om advertentieextensies toe te voegen; deze zorgen ervoor dat je advertenties groter worden en een verbeterde zichtbaarheid hebben. Deze extensies zijn ook onderdeel van de kwaliteitsscore die Google toekent.

Hierna was het woord aan Tom Wester, SEO consultant. Het doel van SEO is om het aantal relevante bezoekers naar je website te verhogen en niet per se om alleen een hogere ranking te halen binnen Google. Er zijn om en nabij 350 on-page factoren waar Google waarde aan hecht bij de ranking binnen organische zoekresultaten. Veruit de belangrijkste daarvan zijn de metatitle, URL, meta description, site links en afbeeldingen. Wanneer je een zoekwoordenonderzoek uitvoert, is het raadzaam om in gedachten te houden dat de bezoeker centraal staat en je je niet blind moet staren op zoekvolumes. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren van belang. Zowel de snelheid van de website als mobielvriendelijkheid zorgt voor een betere gebruikerservaring en rankingsfactor in Google. Daarnaast is een beveiligde pagina voor de consument een teken van betrouwbaarheid en zorgt ook autoriteit (linkbuilding) voor een betere positie binnen Google. Voor dat laatste is het belangrijk dat je op relevante blogs genoemd wordt en je creatief bent.

Als derde nam Bahar Aydogan, CRO consultant, ons mee in de wereld van conversie optimalisatie. Hierbij wordt normaliter eerst geanalyseerd, worden daarna prioriteiten gesteld en vervolgens wordt er geoptimaliseerd op basis van verzamelde inzichten. De data-analyse wordt zowel op kwalitatieve als op kwantitatieve wijze gedaan, onder andere door klik en scrollmaps, (exit)surveys, interviews, gebruiksonderzoeken, Google Analytics en data vanuit andere kanalen. Vaak zijn voor webshops de meeste quick wins te behalen op de categoriepagina, door de klant te helpen met de juiste keuze te maken. Dit kan bijvoorbeeld door specificaties, beoordelingen en labels zoals ‘beste keuze’ toe te voegen bij de producten. Op deze manier kan de klant producten makkelijk vergelijken en worden ze geholpen bij het elimineren van producten. Kort samengevat is het belangrijk om vragen te stellen aan je bezoeker en bij je data na te gaan of het past bij de behoefte van de consument.

Na een interactieve Kahootquiz en een lunchpauze mochten we zelf aan de slag met een case voor een bedrijf. De opdracht hiervoor was om voor webshop X de categorie bureaustoelen vanuit alle disciplines (SEA, SEO, CRO) een boost te geven en hiervoor een plan te schrijven. We kregen ruim de tijd om aan ons plan te werken en mochten onze ideeën hierna presenteren. Na een kort overleg van de jury heeft groepje 1 gewonnen en kregen zij een mooie prijs mee naar huis.

Al met al was het een leerzame dag, waarbij wij als studenten hebben mee mogen proeven van de sfeer binnen Riff, onze kennis over SEA, SEO en CRO hebben kunnen uitbreiden en deze vervolgens mochten toepassen in de praktijk.

Auteur: Marieke van Houdt