Op woensdag 30 oktober verzorgde Avans Hogeschool samen met de gemeente ‘s-Hertogenbosch de Talentendag van de Den Bosch Data Week 2019. Alle mbo-, hbo- en wo-studenten konden zich inschrijven voor deze gratis dag vol workshops. Hierbij een samenvatting van twee workshops.

Brandloyalty

Brandloyalty verzorgt voor bedrijven loyaliteit acties zoals de spaaractie van de Vivo wijnglazen van Albert Heijn of de Jamie Oliver messenactie van de Plus. Ze hebben op verschillende gebieden kennis vergaard voor het verzorgen van succesvolle loyaliteitsprogramma’s en richten zich momenteel voornamelijk op kortlopende samenwerkingen. De inkomsten voor Brandloyalty komen binnen door het aantal verkochten of gespaarde producten.

Wanneer Brandloyalty aan de slag gaat met een klant doorloopt dit project 3 fases: ontwerpen, implementeren, evaluatie en toevoegen.

In de ontwerpfase wordt alle informatie voor de campagne opgevraagd bij de klant en worden de doelen en de doelgroep voor de campagne vastgesteld. Hierna gaan ze passende producten zoeken die hierbij aansluiten. Intern gaat Brandloyaly vervolgens aan de slag met verschillende onderzoeken en gaan ze de gevonden producten ook testen en interviewen bij de doelgroep.

Ze doen ook onderzoek naar de doelgroep qua uitgaven binnen de supermarkten etc. Op basis van deze informatie delen ze de doelgroep op in 3 subdoelgroepen: Goud, Zilver en Brons. Goud zijn vaste klanten die alle aankopen hetzelfde bedrijf doen, Zilver zijn de klanten die grotendeels van hun aankopen doen bij het bedrijf en Brons doet er afentoe aankopen. Ze willen vooral focussen op de subdoelgroep Zilver omdat ze het gedrag van deze klant aan kunnen passen door de campagne. Ze zullen vaker komen, meer geld uitgeven en zo dus ook meer producten verzamelen. Ze stellen samen met de klant op hoeveel er gespaard/betaald zal moeten worden per product en vervolgens wordt het geïmplementeerd bij de klant.

Om te kijken of de campagne ook goed ingezet wordt in de deelnemende filialen hebben ze een applicatie ontwikkelend waarmee ze kunnen evalueren hoe de campagne loopt en onderling kunnen strijden wie het het beste doet. Er zit ook een wekelijkse taak in zoals het netjes opstellen van het display met de producten erin. Hiervan moeten ze dan een foto opsturen in de applicatie, zo kan Brandloyalty controleren of het goed ingezet wordt (doormiddel van AI).

Brandloyalty verzorgt de volledige campagne van promotie tot producten en de opslag ervan. De loyaliteitsprogramma’s worden wereldwijd ingezet dus kunnen ze over voorraad van een campagne in een ander land opnieuw inzetten. Ze hebben ook systemen die fraude plegen binnen de organisatie tegen moet houden. Ze hebben statistieken van inkomsten, aantal uitgegeven zegels etc. Zo houdt Brandloyalty de campagnes nauwkeurig in de gaten en kunnen ze het ook blijven optimaliseren.

Bol.com

De naam “Een kijkje in de datakeuken van Bol.com” beschreef goed wat we allemaal te horen gingen krijgen tijdens deze lezing. Er zijn diverse casussen gepresenteerd omtrent het datagebruik binnen Bol.com.

De eerste case die ze ons presenteerde was “MESS” dit is een software tool die ze ontwikkeld hebben waarmee je toch goed blijft presteren binnen Google Shopping en je website draaiend blijft ondanks alle prijswijzigingen die continu plaatsvinden.

Bij Bol.com vinden er 7150 prijswijzigingen plaats per 30 seconden en dit aantal blijft maar stijgen. Het zijn wijzigingen van partners en onderlinge prijsconcurrentie.

De softwaretool doorloopt een aantal stappen om de producten succesvol in Google Shopping te krijgen. Zo controleren ze bijvoorbeeld of alle benodigde velden bij de producten ingevoerd zijn (merknaam, type, prijs etc), of deze producten wel doorgestuurd mogen worden ivm. bijvoorbeeld producten die je niet zomaar mag verkopen zoals 18+ producten of medicijnen o.i.d.

Wanneer je je niet aan de door Google vastgestelde regels houdt kan Google de website voor 7 dagen uit Google Shopping halen zodat je alles weer op orde kunt brengen volgens de regels. Dit wil je als webshop natuurlijk niet hebben omdat je zo een heleboel inkomsten mis kunt lopen.

Bij Bol.com werken ze nu met de producten feed in de Google Cloud. Dit wil zeggen dat Google de servers beheert voor Bol.com en dus ook kan inspelen op bijvoorbeeld de pieken die de website kan hebben op bepaalde momenten. Als het heel druk is worden er meer servers ingezet zodat de website altijd blijft draaien.

De tweede case die ze ons presenteerde ging over verschillende situaties. Ze legde een aantal onderwerpen voor zoals dat er miljoenen producten beschikbaar zijn en dus ook meerdere dezelfde dus welke moet je tonen? Hoe toon je de juiste producten en hoe speel je in op de wensen en behoeftes van de klant.

De productscore van partners is dan ook belangrijk en wordt opgebouwd door klantengedrag en specialistische kennis. Zo worden er alleen producten getoond van goede partners die relevant zijn. Voorheen verliep dit proces anders en konden dus alle producten getoond worden bijvoorbeeld wanneer je zocht op tv kopen in Google je bij de shopping resultaten een tv te zien kreeg vanuit Bol.com die niemand wilde kopen. Hierdoor hebben ze ook klanten verloren.

Ze delen de producten op in 3 categorieën: Superboost, Boost en Default. De Superboost zijn heel goed lopende producten, Boost loopt gewoon goed en Default zijn de normale producten. Doormiddels testen hebben ze ontdekt wat de beste effecten waren van deze producten en konden ze dan ook de uitgaven in Google Shopping aanpassen op de categorieën om extra omzet te maken.

Auteur: Bart van den Berkmortel