Ryan Reynolds en Rob McElhenney betaalden 2,5 miljoen dollar voor de op twee na oudste voetbalclub ter wereld. Maar de ploeg zit in de 5e divisie van de Engelse voetbal league en heeft bijna geen kans om de Premier League te halen. Toch was het een geniale zet. Dit is waarom…

Amerikaanse investeringen in het Engelse voetbal zijn niet nieuw. De helft van de Premier League heeft nu Amerikaanse eigenaren, waaronder Chelsea, Manchester United, Arsenal, Liverpool en meer.
En het voordeel is duidelijk:
• Global game
• Verhogen van mediarechten
• Lagere waarderingen dan NFL, NBA, etc.

Maar Ryan Reynolds en Rob McElhenney kochten Wrexham AFC, een 5th-tier club in een arbeidersstad, ongeveer 25 mijl buiten Liverpool en Manchester. Waarom? Nou, dit ging niet over Premier League-promotie – het ging over creatieve verhalen vertellen en marketinggenie.

wrexham

Wrexham is eigendom van de fans, dus Reynolds & McElhenney ontmoetten in 2020 meer dan 2.000 supporters (op Zoom) en deden een bod. Ze kwamen overeen om ~$2,5 miljoen te investeren in de spelers en faciliteiten van de club en tekenden zelfs een 25-jarig stadionhuurcontract in Wrexham, zodat fans wisten dat ze het team niet zouden verhuizen.

Maar het echte spel was een “Netflix-achtige” docu-serie die hun aankoop, investering in de club en de reis van het team terug naar bekendheid volgde. Het heet ‘Welkom bij Wrexham’. En hier is het beste deel: het eerste seizoen was een enorm succes, zowel op het veld als daarbuiten.

“Welcome to Wrexham” debuteerde in augustus op FX. De show kreeg een publieksscore van 97% en kreeg meteen groen licht voor seizoen twee. De club verdiende waarschijnlijk goed aan de deal: ~ $ 400k per uur aan inhoud + 8-delige serie = ~ $ 3,2 miljoen aan inkomsten. Maar dat is slechts een deel van hun succes.

wrexham serie

Wrexham staat nu op de 2e plaats in het klassement van de National League en hun sociale accounts zijn geëxplodeerd:
Twitter: 45k tot 209k (+364 %)
Instagram: 27k tot 208k (+670 %)
TikTok: 0 tot 459k

En het belangrijkste is dat Wrexham deze toegenomen aandacht heeft omgezet in tastbare inkomsten.

Wrexham AFC heeft sponsorovereenkomsten gesloten met verschillende bedrijven:
• TikTok
• Expedia
• Vistaprint
• Aviation American Gin

En het aantal fans dat seizoenskaarten koopt is bijna verdrievoudigd:
2019: 2.609
2021: 5.892
2022: 6.820

Dus ook de lokale gemeenschap koopt in.

Deze strategie heeft de club ook een wereldwijd bereik opgeleverd – iets wat Wrexham AFC nooit zou hebben bereikt. Wrexham’s FA Cup-kwalificatiewedstrijd tegen de Blyth Spartans op zaterdag wordt bijvoorbeeld uitgezonden op ESPN2 en ESPN+ Dat betekent dat het beschikbaar zal zijn in ~ 100 miljoen huishoudens wereldwijd.

Dit is het perfecte voorbeeld van iemand die een lokaal sportactivum neemt en strategische marketing en creatieve media gebruikt om het wereldwijd te maken. Maar dit kwam niet alleen Ryan Reynolds en Rob McElhenney ten goede, het kwam ook de fans van Wrexham AFC ten goede. En dat is het beste deel.

Via twitter:

Joe Pompliano

@JoePompliano

Sports + Business | Investing at Pomp Investments

Leave A Comment