Veel processen binnen een organisatie kunnen niet plaatsvinden zonder data. Tegenwoordig is data overal voor nodig. Wanneer je een product of dienst wilt verkopen, moet je transactiegegevens opslaan om aan de Belastingdienst te kunnen tonen dat deze transacties hebben plaatsgevonden.

Data voor het monitoren van je progressie
Elk bedrijf heeft een missie en visie met een daaraan hangende strategie. Door data te verzamelen kun je als bedrijf kijken of je op de goede weg bent. Data speelt immers een belangrijke rol bij het monitoren van je progressie ten opzichte van je doelstellingen.

Leer je doelgroep kennen door middel van data
Bedrijven verzamelen onder andere data om hun doelgroep beter te leren begrijpen en ze beter te kunnen bedienen. Door gebruik van Google Analytics, zoals in de blog hierboven omschreven, kunnen ze de customer journey in kaart brengen. Je krijgt inzicht in via welke marketingkanalen bezoekers op je website zijn gekomen en via welk apparaat (een smartphone, tablet, laptop) ze door je website heen navigeren.

Data verzamelen als input voor beslissingen
Organisaties verzamelen veel gegevens om te gebruiken voor keuzes die ze maken:

  • Als ze hun website gebruiksvriendelijker willen maken, moeten ze eerst weten hoe ze het gebruiksgemak nu ervaren en hoe ze reageren als er iets wordt aangepast
  • Wanneer een bedrijf aan de slag gaat met een marketingplan, moeten ze eerst budget besteden aan de marketingacties die wat opleveren. Daarvoor hebben ze inzichten nodig in de resultaten van alle gedane acties.
  • Willen ze meer omzet genereren, dan moeten ze eerst weten wat welk product en welk kanaal opbrengt en hoe ze dit kunnen verbeteren
  • Willen ze de bezoekersdrukte van een toeristische attractie beter verdelen, dan hebben ze inzichten nodig in de piektijden. Zo kunnen ze de tickets op de rustigere tijdstippen goedkoper aanbieden.
  • Willen ze nieuwe voorraad inkopen? Dan is het van belang om te weten hoeveel producten in de afgelopen periode zijn verkocht.

Hoe verzamelen bedrijven belangrijke gegevens?
Data wordt vaak verzameld door Data Analisten en Technische Webanalisten met behulp van verschillende programma’s en systemen. De meeste bedrijven gebruiken een server met allerlei documenten en een CRM of ERP-systeem. Hierin kunnen ze hun klantdata, afspraken en verkoopdata in opslaan. Ook zijn er verschillende tools waarmee je onlinedata kunt verzamelen:

  • Intranet omgevingen om medewerkers te informeren
  • E-mail tools om geïnteresseerden up-to-date te houden
  • Web analyse tools om websitebezoeken te meten
  • Web tagging tools om bezoekersgedrag te meten op een website
  • A/B testing tools om experimenten online uit te voeren
  • Advertentiepixels van platformen als Google en Facebook.

Bij elke organisatie maken ze wel gebruik van off- en online databronnen. Sommigen organisaties proberen ze ook zoveel mogelijk aan elkaar te koppelen. Hierdoor ontstaat er één grote database met alle data die wordt verzameld. Dat is handig, want dan maken alle medewerkers binnen een organisatie hun beslissingen op basis van dezelfde informatie.

Wat is data analytics?
Data wordt geanalyseerd door data analisten. Zij doen dit door middel van gegevens te analyseren in data analyse tools. Vervolgens worden die gegevens gevisualiseerd met behulp van data visualisatie tools. Rapportages worden meestal opgeleverd in de vorm van overzichtelijke dashboards. Die dashboards bestaan uit diverse duidelijke grafieken en tabellen met uiteenlopende gegevens. Ze worden samengesteld op basis van de vragen van de betrokkenen in een organisatie.

Auteur: Isa Maassen

Leave A Comment