Marketing automation wordt steeds populairder onder marketeers en wereldwijd stijgt het gebruik enorm. En niet alleen onder corporates en de B2B markt – ook het MKB en de B2C markt profiteren van de vele voordelen die marketing automation biedt.

Super interessant natuurlijk, maar misschien krijg je een beetje dat Bitcoin gevoel:  wat is het nou precies, en heb ik de boot gemist? Als dat zo is, dan is dit artikel speciaal voor jou. We leggen je uit hoe marketing automation werkt, wat de voordelen zijn, welke software je kunt kiezen en hoe het bedraagt aan jouw resultaten.

Marketing automation in twee definities

Marketing automation wordt ook wel intelligent marketing genoemd en kent veel verschillende definities. We geven hier twee voorbeelden.

“Marketing automation is het met behulp van software automatiseren en personaliseren van digitale campagnes. Dit stelt je in staat om (potentiële) klanten op basis van hun gedrag via kanalen als e-mail, web en social te benaderen en te helpen.”

En – soms is Engels gewoon beter – een andere definitie:

“Marketing Automation can be defined as a process where technology is used to automate several repetitive tasks that are undertaken on a regular basis in a marketing campaign. A tool that allows an individual to design, execute and automate a time-bound marketing workflow can be called a Marketing Automation platform.”

In beide definities zie je de woorden software, technologie, tool, platform terugkomen. Marketing technologie is een groot onderdeel van marketing automation. Je kunt namelijk niet automatiseren zonder technologie.

De benefits van marketing automation

Ten onrechte wordt gedacht dat marketing automation alleen geschikt is om herhalende marketing- en salestaken te automatiseren en hierbij tijd en geld te besparen. Uiteraard is dat ook een onderdeel van de oplossing. Maar de echte waarde van marketing automation gaat veel verder.

De voordelen van marketing automation zijn groot en divers:

  • Persoonlijkere aandacht voor je klant
  • Betere leads, meer conversie
  • Goed meetbaar, waardoor je precies weet wat werkt
  • Een betere ROI op je marketingbudget, meer doen met minder geld
  • Meer tijd en ruimte voor creativiteit

Voor alle voordelen en mogelijkheden die marketing automation jou en jouw bedrijf biedt, lees ‘De 8 voordelen van Marketing Automation’.

Hoe werkt marketing automation?

Met marketing automation zet je software in om de marketing en salesprocessen in een bedrijf te stroomlijnen. Deze software wordt het centrale platform voor zowel marketeers als accountmanagers. Elk aspect van elke campagne en salescontact kan vanaf één plek beheerd worden. Op deze manier breng he de marketing en salesactiviteiten op één lijn en worden ze effectiever.

Het marketing automation proces in een notendop:

  1. Identificeer potentiele klanten vanaf hun eerste bezoek aan je website
  2. Vertel jouw unieke merkverhaal en overtuig je potentiele klanten via content.
  3. Versterk de relatie tussen jouw merk en jouw klant, maak ambassadeurs

De meeste bronnen over marketing automation spreken over het genereren van leads, die vervolgens via een salesfunnel uitgroeien tot conversies. Dat is inderdaad belangrijk. Maar marketing automation is zó veel meer!

Automatiseer je contactmomenten

Marketing automation draait om het contact met je klant. Stel je voor dat je in een fysieke winkel een fiets koopt. De verkoper helpt je dan een fiets te vinden die bij je past. Als de verkoper slim is, noteert hij je gegevens. Hij kan je dan na een week of twee bellen om te vragen of alles in orde is. Zo niet, dan nodigt hij je misschien uit om even langs te komen, zodat hij je fiets wat beter kan afstellen. En een half jaar later belt hij je met een aanbod om je fiets ‘winterklaar’ te maken.

 

Als je een online fietsenwinkel hebt, is dat iets lastiger. Je hebt misschien veel meer klanten, die je bovendien niet persoonlijk spreekt. Marketing automation software helpt je om in contact te blijven. Bijvoorbeeld door een mailtje te sturen als de fiets is bezorgd, waarin je de klant wijst op de montagehandleiding en de beschikbare support. In plaats van het telefoontje om de fiets “winterklaar” te maken, stuur je de klant na twee jaar een aanbieding om bepaalde snel-slijtende onderdelen te vervangen en in jaar drie stuur je een inruil-voorstel.

Eigenlijk is het verschil tussen wat de fysieke winkel en de online winkel doen niet zo groot. Allebei richten ze zich op de individuele klant, met aanbiedingen die op dát moment voor die specifieke klant interessant zijn. Het zijn echter de kleine verschillen die het grote verschil maken: marketing automation zorgt dat die stappen automatisch op het juiste tijdstip gebeuren.

Welke software leveranciers zijn er?

De vier bekendste en meest uitgebreide marketing automation software leveranciers zijn Marketo, Hubspot, Acton en Sharpspring. Elke tool heeft zijn voor en nadelen. Hierdoor kan het lastig kiezen zijn. Helemaal als marketing automation nieuw voor je is. Belangrijk is om voordat je start een aantal tools uit te proberen en zo de beste keuze voor je bedrijf te maken. Kom je er zelf niet uit? Een goede marketing automation agency kan je adviseren en helpen bij de implementatie.

Over de auteur:

Gülay Tuncer is partner en marketing automation consultant bij Emoto, een digitaal bureau gevestigd in Amsterdam. Gülay helpt klanten met het in kaart brengen en optimaliseren van hun customer journeys en het implementen van o.a. Sharpspring en Active Campaign.

Photo by Franki Chamaki on Unsplash

Leave A Comment