Stel je een voor, je zit op school en je krijgt opeens te horen dat je een eigen webshop moet gaan beginnen. SUPER VET! Je begint een beetje rond te zoeken naar welke producten je gaat verkopen en vindt iets wat perfect bij jou en je partner past. Maar dan, het serieuze werk komt om de hoek kijken. Een domeinnaam kiezen, een hosting vinden en jouw eigen website in elkaar zetten. Zo makkelijk als je had gedacht dat het zou zijn is het toch niet. Er gaat gedurende de tijd van alles mis. Jullie ingekochte goederen zijn niet compleet en je gegevens worden helemaal niet bijgehouden zoals zou moeten.

Mij overkwam dit en het was geen pretje om alles weer op de been te krijgen, maar eenmaal daar hebben we toch mooie stappen kunnen zetten. Nu zul je misschien denken waar gaat het heen met dit blog. Ik ga jullie vandaag wat leren hoe je het beste uit je webshop kunt halen.

Influencers
Wanneer je besluit om een eigen webshop te beginnen wil je natuurlijk wel dat je producten ook echt verkocht worden. Een goede manier hiervoor is het inzetten van influencers. Influencers zorgen ervoor dat de naamsbekendheid van je product of webshop een grote stijging maakt wat er voor zorgt dat jouw product straks bij honderden mensen wordt bezorgd. Maar wat is een influencer nou precies?

Een influencer is een persoon op social media die wordt gevold door een grote groep mensen. Door het grote bereik van mensen zijn zij instaat om een grote doelgroep in een keer te bereiken, overtuigen van iets en zelfs iemand aan te zetten tot aankoop. Deze influencers zijn veelal te vinden op platformen zoals onder andere Instagram, YouTube, TikTok en Facebook.

Instagram is misschien wel het meest gebruikte social media platform dat er is. Een influencer post een foto of video waar jouw product in voorkomt. Hetgeen wat je wil is dat het lijkt of de influencer spontaan en enthousiast is over je product zodat het goed over kan slaan op de doelgroep. Het moet niet opvallen dat het een gesponsorde post is, maar het moet wel vermeld staan door bijvoorbeeld een hashtag te gebruiken. De conversie zal toenemen en de naamsbekendheid en het vertrouwen in het product of de verkoper ook (vrhl, Z.D.).

Naast vooraf genoemde voordelen is er nog een aanzienlijk groot voordeel aan het inzetten van influencers. Namelijk de kosten. Het plaatsen van een offline campagne is niet altijd even goedkoop. De kosten die een influencer rekent zijn vaak veel lager, afhankelijk van hun bereik en de grootte van de campagne. De kosten liggen vaak tussen de €2.000 en de €2.5 ton. Daarnaast hoef jij er zelf minder moeite in te steken. Je hoeft alleen de producten en financiering te leveren (vrhl, Z.D.).

Nu zul je je wellicht afvragen of je nu moet kiezen voor grote of kleine infuencers. Het antwoord op die vraag kun je alleen zelf beantwoorden maar ik zal je wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden: Grote influencers hebben vaak een minder hechte relatie met hun volgers dan de kleinere influencers. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een aantal kleine influencers in te zetten in plaat van één grote, voor misschien zelfs wel hetzelfde bedrag. Kijk ook goed of influencers geen volgers hebben gekocht. Dit kun je zien door te kijken naar het aantal likes en reacties ze hebben (Imgemak, Z.D.).

Relatie met de klant
Naast het hebben van klanten is het ook belangrijk dat jouw klanten terug blijven komen op de website. Dit bereik je door een goede relatie met de klant op te bouwen. Als een tevreden klant terugkomt is de kans groter dat hij of zij ervoor zorgt dat kennis en familie jouw webshop aanbeveelt.

Er zijn een aantal dingen die erg belangrijk zijn als het gaat om de relatie met de klant. Zoals bijvoorbeeld het betrekken van je klanten. De aller eerste seconde die een bezoeker op jouw website doorbrengt zijn het belangrijkste. In deze seconde beslist de bezoeker of hij wel of niet wil blijven om verder te kijken. Laat de bezoekers zien waar je voor staat, wat je hen te bieden hebt en hoe jouw product bij hun past (Barklon, 2016).

Een ander optie om je klantenrelatie optimaal te houden is het inzetten van e-mail marketing. Je stuurt wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief met daarin leuke aanbiedingen, speciaal aangepast op hun interesse aan de hand van hun koopgedrag. Dit kan ook nog eens geautomatiseerd waardoor het jou zelf geen extra tijd en moeite kost (top 5 e-mail marketing, Z.D.).

Niet meer weg te denken is natuurlijk social media. Dit is een van de meest gebruikte manieren om een relatie met de klant aan te gaan. Je kunt hier naast het delen van je producten ook andere dingen plaatsen binnen de interesses van de doelgroep. Zo blijft de lezer geïnteresseerd in jouw merk en bouw je samen een band op. Via een chat kun je gemakkelijk en snel communiceren met je klanten (Barklon, 2016).

Unieke online ervaring
Wanneer een klant op jouw website komt wil hij geen saaie of standaard website zien. Om een klant te trekken heeft een website iets nodig waardoor de klant een unieke ervaring beleefd. Voorheen koste dit flink veel geld om te realiseren. Goed nieuws! Tegenwoordig hoeft dit niet meer. Er zijn een aantal handige ready to use plug ins die maar een kleine investering vereisen (Rooy, 2017).
Een manier om reviews te ontvangen op websites zoals facebook of google is door de plug in ‘Starfish Reviews’. In een notendop zorgt deze plug in er eigenlijk voor dat alleen de positieve reviews worden geplaatst. Nu is het niet zo dat iemand met een negatieve ervaring dit niet mag delen. Dit kan uiteraard zeker, maar dan met jou als eigenaar direct. Zo kun jij een passende oplossing vinden voor de eventuele problemen waardoor de negatieve ervaring omgezet kan worden naar een positieve ervaring (Dùo, 2020).

Video’s zijn een belangrijk uitgangspunt geworden als het draait om een webshop. De plug in ‘HTML5-Video’ is een plug in waarmee je een video kunt toevoegen aan je product pagina om zo de verkopen te stimuleren. Video’s geven een beter beeld van hoe de producten eruit zien en hoe ze werken. De plug in ondersteunt MP4, webm en video’s van YouTube en Vimeo.

Om je pagina niet te druk te maken zijn de foto’s op een product pagina niet al te groot. Maar om de producten toch goed te kunnen bekijken kun je gebruik maken van een zoom-in systeem. De plug in ‘YITH zoom magnificer’ is hier ideaal voor. Zo kan de klant ieder detail goed zien voor hij een stap maakt tot aankoop.

Met al deze informatie is jouw website straks helemaal klaar voor gebruik en kun jij er het beste uithalen.

Auteur: Noa Martens

Leave A Comment